کد خبر : 60             انتشار : 1394-11-18 23:50:00         
harmashin.ir

گرم کردن موتور خودرو ، چرا ؟

در کشور ما معمولا اکثر اتومبیل‌ هایی که با این مشکل مواجه می‌ شوند پژو ۲۰۶ و پراید هستند . این دو خودرو با توجه به عدم برخورداری از موتورهای قدرتمند ، به راحتی با این مشکل مواجه می‌ شوند .
سیستم ۹۸% خودروهای دنیا به وسیله آب خنک می‌ شود و اصلی‌ ترین رکن خودرو سیستم آب‌ رسانی آن در موتور است ‎. همان‌ طور که انسان‌ ها بدون آب خواهند مرد خودرو نیز به همین شکل است.
در کشور ما معمولا اکثر اتومبیل‌ هایی که با این مشکل مواجه می‌ شوند پژو ۲۰۶ و پراید هستند . این دو خودرو با توجه به عدم برخورداری از موتورهای قدرتمند ، به راحتی با این مشکل مواجه می‌ شوند . در اینجا سعی داریم تا شما را با مواردی که بیشتر باعث جوش آوردن خودرو می‌ شود آشنا کرده و سپس جهت رفع مشکلات ناشی از آن ، راه حل‌ هایی را در اختیار شما قرار دهیم.
گرم کردن موتور خودرو
20مورد علل گرم کردن موتور خودرو
1 - کثیف بودن فیلتر هواکش2- کثیفی و کمی آب رادیاتور 3- شل بودن تسمه پروانه 4- نامیزانی دلکو درخودروهای کاربراتوری (آدوانس و ریتارد)5- خرابی درب رادیاتور
6 - شکستگی پره های پروانه ( فن ) 7- سوراخ بودن رادیاتور 8- خرابی ترموستات ( گیرکردن توموستات ) 9 -. سفت بودن یا کار نکردن سوپاپها 10- سفت بودن چرخها
11 - خرابی آب پخش کن واترپمپ 12-سوختن واشر سرسیلندر13- باد مخالف 14 - گرفتگی اگزوز دود که عمل تخلیه به راحتی صورت نمی گیرد.15- بار بیش از حد خودرو 16-گرفتن لوله خروج بخار آب رادیاتور17- گیر کردن ترمز یکی از سیلندر چرخها 18- حرکت کردن با دنده قوی (دنده سنگین (19-کثیفی بدنه موتور که تبادل حرارت بخوبی انجام نمیگیرد.(جرم گرفتگی بلوک سیلندر ) 20 – خرابی شبکه رادیاتور ( لح شدن پره های نازک مسی )
راهکارهای جلو گیری از گرم کردن موتور ( جوش آوردن )
1 – فیلتر هوا به موقع تعویض گردد وهر 500 کیلومتر با باد تمیزشود و هر 1000 کیلومتر تعویض گردد .
2 – طی بازدید مرتب آب ذخیره منبع رادیاتور تا خط ماکزیمم با ضد یخ به صورت 50% باید پر باشد ودرصورت کثیفی زنگار ، آب رادیاتور کلا تعویض گردد .
3 - تسمه پروانه مرتب چک شود باید حدود 1.5 الی 2 سانتیمتر خلاصی داشته باشد .
4 – درخودروهای کاربراتوری دلکو توسط چراغ تایمینگ تنظیم گردد .
5 – سوپاپ درب رادیاتور چک شود درصورت زنگ زدگی درب تعویض شود .
6 – پره های فن برقی یا پروانه موتور چک شود درصورت شکستگی تعویض گردد .
7 – بدنه رادیاتو بازدید شود در صورت نشتی شبکه های رادیاتور توسط رادیاتور ساز ترمیم شود .
8 – در صورت جوش آوردن رادیاتور بیش از چند بار ترموستات باید عوض شود .
9 – درصورت شتاب نداشتن خودرو یا صدای بیش از حد از سرسیلندر باید سوپاپها فیلر گیری شوند .
10 – چرخها چک شود درصورت داغ بودن بیش از حد معمول رینگ چرخ باید بلبرینگ چرخها بازدید وتنظیم گردد .
11 - در صورت دور نزدن آب درون بلوک سیلندر باید پمپ آب ( واتر پمپ ) بازدید وتعمیر یا تعویض گردد .
12 – درآثر سوختن واشر سر سیلندر حرارت به بیرون بدنه موتور انتقال داده میشود وشتاب خودرو ضعیف میشود وصدای موتور تغیر میکند باید واشر سر سیلندر تعویض گردد .
13 - در صورتی که باد مخالف حرکت خودرو وزش دارد نباید فشار به گاز آورد . با دنده ملایم ونسبت به سرعت جاده حرکت کنیم .
14 – در صورت گرفتگی شبکه های صدا خفه کن اگزوز توسط کربن یا شئ خارجی باید اگزوز بازدید ویا تعویض گردد .
15 – سنگین کردن خودرو توسط بار اضافی روی باربند یا صندوق عقب منجر به فشار موتور ودر نتیجه گرم کردن موتور میگردد .
16 – در صورت خرابی سوپاپ درب رادیاتور جهت تخلیه بخار ( جزرو مد ) رادیاتور منجر به گرم کردن موتور میگردد .
17- درصورت سایش بیش از حد لنت چرخ یا خرابی پیستون پمپ چرخ و گیر کردن آن موجب اصطکاک و فشار به موتور و در نهایت داغ کردن موتور میشود .
18 – در صورت حرکت با دنده قوی (سنگین ) به مسافت طولانی باعث گرم کردن موتور میگردد .
19 – درصورتی که بدنه بلوک سیلندر بیش از اندازه جرم ، روغن وخاک (رسوب) گرفته باشد ایجاد تبادل انتقال حرارت به بیرون نمیشود و منجر به گرم کردن موتور میشود .
20 – درصورتی که شبکه های نازک رادیاتور که منجر به خنک کننده گی توسط هوا میشود له وکج شده باشند ایجاد انتقال حرارت نمیشود و موجب گرم کردن موتور میگردد .
21 - دمای کاری موتور در خودرو‌های قدیمی‌ تر ‌ روی آمپر آب با رنگ‌ های مختلف نشان داده شده است اما این رنگ‌ آمیزی در خودرو‌های جدید وجود ندارد و آمپر آب درجه‌بندی شده است. کافی است تا یک بار تا لحظه گرم شدن موتور خودرو، منتظر روشن شدن فن‌ های سیستم خنک‌ کاری شویم و دمایی را که فن‌ ها شروع به کار کردن می‌ کنند را در ذهن همیشه داشته باشیم . این دما نشان‌ دهنده آغاز شرایط بحرانی خودرو است و در صورتی که در پشت فرمان دیدیم آب از این دما در حال گذر است ، باید سریعا پی به وجود اشکال در سیستم خنک‌ کاری ببریم و حدس بزنیم که خودرو در حال گرم‌ شدن است . این اتفاق و گذر از دمای نرمال آب می‌ تواند علل مختلفی داشته باشد . همچنین محدوده خاموش‌ شدن فن‌ ها را نیز بدانید . در واقع یکی از اصول مهم رانندگی در این است که همیشه نگاهی به آمپر‌ها در حین حرکت داشته باشیم و یک راننده خوب با بررسی لحظه‌ ای آمپر‌ها از بروز مشکل در لحظات اولیه
جلوگیری می‌ کند .
هنگام جوش آوردن ماشین چه باید کرد؟
1. با احتیاط کامل سرعت خودرو را کاهش داده و با توجه به اطراف از جاده خارج شده و اتومبیل را متوقف ، دنده را خلاص کرده وترمز دستی را بکشید باید به این نکته توجه داشت که به هیچ عنوان در این شرایط خودرو را خاموش نکنید. 2. کولر اتومبیل را خاموش کنید. 3. در صورت خروج آب جوش یا بخا رآب از رادیاتور یا مخزن ذخیره، موتور را به علت کم آبی خاموش نکنید و به تدریج مقداری آب داخل رادیاتور بریزید تا موتور خنک شود. 4. بازدید های نظری تسمه پروانه جهت پارگی یا شل بودن ، همچنین بازدید ازنشت آب رادیاتور ، شیلنگ ها و زیراتومبیل بویژه هنگام مبادرت به سفرها با مسیر های طولانی در دفعات مختلف که باید دقت داشته باشید در صورت روشن بودن اتومبیل جهت بازدید، دست یا لباس شما به تسمه پروانه خودرواصابت نکند. 5. در صورت پارگی یا شل بودن تسمه پروانه و یا نشت آب به هر علت موتور را باید خاموش کنید. 6. در صورت سالم بودن تسمه پروانه اجازه دهید موتور چند دقیقه ای با 1500دور در دقیقه در حالت خلاص کارکند چرا که این عمل باعث خنک شدن سریع موتور می شود. 7. در صورت جوش بودن آب رادیاتور قبل از سرد شدن آن به هیچ عنوان اقدام به باز کردن درب رادیاتور نکنید چراکه امکان دارد آب جوش داخل رادیاتور به اطراف یا صورت شما پاشیده شود .
نکات ساده ای را برای جلوگیری از جوش نیاوردن اتومبیل
۱- از ترکیب ضد یخ ، ضد جوش و ضد زنگ با آب که دمای جوش بالاتری نسبت به آب دارد در رادیاتور استفاده شود و در صورت کم شدن آب رادیاتور ، آبی که قبلاً جوشیده شده باشد ، مورد استفاده قرار گیرد و ضمن توجه به درجه‌ ای که سطح مایع را مشخص می‌ کند ، رادیاتور هیچ گاه نباید از ترکیب مذکور لبریز شود .
۲- از عدم ورود ضربه به پره‌ های رادیاتور و عدم نشت مایع درون رادیاتور اطمینان حاصل نموده و ضمن عدم استفاده از مواد رسوب زدا داخل رادیاتور و عدم باز کردن ترموستات و خروج آن از خودرو ، از آب بندی واشرها و واترپمپ و نیز سلامت تسمه‌ ها ، مطمئن شده و در صورت خرابی یا فرسودگی رادیاتور در تعویض آن تردید نکنید .
۳- در صورتی که خودرو جوش آورد ، از باز کردن در رادیاتور یا منبع انبساط جداً خودداری شود ، چون ممکن است باعث پرتاب آب داغ و سوختگی شود . در صورت جوش آوردن خودرو باید موتور در حال روشن نگه داشته شده و آب به سطح پره‌ های رادیاتور پاشیده شود تا به تدریج خنک شود .

طراحی سایت از   ahwazsite.ir