به گزارش پایگاه خبری
هر ماشین ، محمدرضا نجفی منش گفت: ایران چندین شرط را برای خودروسازان خارجی قرار داده که اگر بخواهند با خودروسازان داخلی شراکت کنند ، حتما باید آن ها را بپذیرند . بر این اساس برای تولید خودرو در کشور ، باید حداقل ساخت داخل 40 درصد درنظر گرفته شده و ظرف مدت مشخصی به 80 درصد برسد.
عضو شورای سیاستگذاری خودرو وزارت صنعت ، معدن و تجارت افزود : مبنای همکاری مشترک خودروسازان خارجی با ایرانی ها نباید بر مبنای واردات CKD باشد بلکه حتما باید ساخت خودرو به مفهوم واقعی در کشور صورت گیرد .
وی تصریح کرد : بر این اساس حداقل 30 درصد از محصولاتی که در ایران تولید می شود ، باید به بازارهای جهانی صادر شود و از سوی دیگر ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت در قراردادهای خارجی خودرو شرط کرده است که سرمایه گذاری برای ورود دانش فنی به کشور باید صورت گیرد .
به گفته نجفی منش ، هر شرکت یا کشوری این شرایط را بپذیرد ، از نظر ایران واجد شرایط برای همکاری است و ما فرش قرمز هم برایش پهن می کنیم .
نجفی منش در ادامه در خصوص
قرارداد پژو که در سفر اخیر رئیس جمهور به امضا رسید ، گفت : پژو تمام شروط ایران را پذیرفته، هم قرار است داخلی سازی قطعات را صورت دهد و هم پذیرفته که صادرات را بپذیرد ، حتی در مورد صادرات ، پژو این قید را هم گذاشته که اگر صادرات کمتر از میزان مشخص شده در قرارداد باشد ، به همان میزان تولید هم کاهش می یابد .
وی اظهار داشت : پژو هم در بازار ایران منفعت دارد و در این بازار هم آنها سود می برند و هم ما منتفع میشویم ؛ همه این منافع به صورت مشترک دیده شده است ؛ در نهایت قرارداد به نحوی انجام پذیرفته است که ایران خودرو هم به عنوان طرف ایرانی ، منافع خود را از اجرای این پروژه تولید مشترک ببرد .
عضو شورای سیاستگذاری خودرو وزارت صنعت ، معدن و تجارت خاطرنشان کرد : پژو به ایران غرامت می پردازد و خسارت نیز جبران شده است ، بنابراین پژو تمام شروطی را که ایران گذاشته ، پذیرفته است و قرار هم هست رقمی که به عنوان خسارت تعیین شده است ، به طور کامل به ایران پرداخت شود .