کد خبر : 2             انتشار : 1395-02-05 04:38:00         
harmashin.ir

راهنمای خرید پراید دست دوم

پراید
در این مقاله، نکات و دانستنی های مهم برای خرید موفقیت آمیز یک خودروی دست دوم آورده شده است. اگرچه این نکات جنبه آگاهی عمومی دارند، اما اکیداً توصیه می شود درصورتی که در انتخاب نهایی با تردید جدی مواجه شدید، از یک متخصص بخواهید تا خودروی موردنظرتان را بررسی کند.
استهلاک کم مجموعه های فنی موتور و گیربکس، مهمترین ویژگی پراید به عنوان یک خودرو اقتصادی و کم دردسر است، اما در هنگام خرید نمونه دست دوم این خودرو نیز بررسی نکاتی در رابطه با این قطعات الزامی به نظر می رسد. موتور پراید به ندرت دچار پدیده سوختن واشر سرسیلندر می شود، اما در عوض رینگ پیستون های ضعیفی دارد که معمولا در کارکردهای بالا کارایی خود را از دست می دهند و به تعویض نیاز دارند، نشانه این امر کم شدن روغن موتور و خروج دود آبی رنگ از اگزوز در هنگام شتاب گیری (فشردن ناگهانی پدال گاز) است. بنابراین در اولین قدم برای بررسی سلامت موتور می توانید میزان روغن موتور را چک کنید و سپس با مشاهده دود اگزوز، سلامتی حدودی موتور را ارزیابی کنید. موتور سالم در هیچ حالتی نباید دود آبی رنگ داشته باشد، دود مشکی کم رنگ، نشانه خام سوزی و مصرف سوخت بالاست که می تواند ناشی از عدم تنظیم صحیح کاربراتور یا کثیف بودن انژکتورها باشد، دود سفید کم رنگ در هنگام سرد بودن خودرو طبیعی است اما در صورت ادامه پیدا کردن این دود در هنگام گرم شدن موتور و یا غلیظ بودن آن، باید به سالم بودن واشر سرسیلندر شک کرد.
نکته جالب این است که دوام گیربکس پراید از موتورش کمتر است و معمولا گیربکس در کارکرد های حدود 200 هزار کیلومتر نیاز به سرویس و تعمیر پیدا می کند. به هرحال جا نرفتن درست دنده ها و ایجاد صدای زوزه مانند از جمله عیوب معمول گیربکس پراید است که تعمیرش به هزینه ای در حدود نیم میلیون تومان نیاز دارد.
سلامت تسمه تایم و تسمه دینام را چک کنید، البته پرایدهای مدل پایین بر خلاف نمونه های جدید، به پاره شدن تسمه دینام حساس نیستند و در این صورت، جز خاموش شدن ناگهانی پیشرانه، آسیبی به موتور وارد نمی شود، اما در نمونه های مجهز به موتورهای سری HP+ و یورو 4، ماجرا متفاوت بوده و در صورت پاره شدن تسمه تایم، باید منتظر برخورد سوپاپ ها با پیستون و تقبل هزینه ای چند صد هزارتومانی بود.
متخصصان خودرو بر این باورند که هر خودرو به طور میانگین سالانه 15,000 کیلومتر کار می کند. بنابراین اگر میزان کارکرد خودروی موردنظر شما بیش از این مقدار است، باید دقت داشته باشید که این خودرو بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته است. حتماً دقت داشته باشید که شماره موتور و شماره شاسی با شماره های مندرج بر روی کارت خودرو یکسان باشد. پس از حصول اطمینان از این موضوع، بهتر است خودرو را همراه با فروشنده در شرایط مختلف جاده ای مورد تست رانندگی قرار دهید. هنگام رانندگی دقت داشته باشید که فرمان خودرو مستقیم باشد و به سمت چپ یا راست متمایل نشود.
در بررسی بدنه خودرو، یکی از مواردی که حتما باید به دقت و وسواس زیاد آنرا در نظر داشته باشید، بررسی ستون ها و سقف خودرو می باشد، زیرا چه تصادف سبک و چه تصادف سنگین باعث آسیب در این بخش ها گردد، باید حتما در خرید خودرو تجدید نظر اساسی نمایید و با کارشناسان فنی حتما مشاوره نمایید. اما در همین مورد، وجود فرو رفتگی های جزئی که با ستون و یا سقف خودرو (مانند ضربه سنگ های ریز که در مسیر حرکت خودرو در جاده این برخورد وجود دارد و یا از این دست موارد که خودرو در جایی نزدیک به کارگاه ساختمانی پارک شده باشد و چنین موارد مشابهی اتفاق بیافتد)، وجود داشته باشد، می توان به سلامت این خودرو کمی اطمینان پیدا نمود، در هر صورت اگر بر روی سقف و یا ستون ها موردی غیر عادی مشاهده داشتید حتما از مالک خودرو در این مورد پرسش نمایید و با کارشناسان مورد اطمینان نیز مشاوره داشته باشید.
در بررسی بدنه حتما درب ها را نیز بررسی نمایید و اطمینان حاصل نمایید که رکاب های خودرو، بدنه، ستون ها (چه از داخل و چه از خارج) هیچ ایرادی نداشته باشند، حتما بررسی نمایید که هیچ درز غیر اصولی میان بدنه و درب خودرو نباشد، چند بار به آرامی و نرمی درب خودرو را ببندید تا از سالم بودن زبانه قفل درب اطمینان حاصل نمایید، حتما واشر آب بدنی داخل درب ها را بررسی و از سالم بودن و نداشت ایراد اطمینان پیدا نمایید، حتما باید دقت نمایید که صدای نرمی در هنگام بسته شدن درب بشنوید و هرگز نباید صدای تقه و یا برخورد نا مناسب دو فلز با یکدیگر را بشنوید، مسیر حرکت باز و بسته شدن درب خودرو را بررسی نمایید تا از نداشتن تاب و سالم بودن لولاهای درب بدنه خودرو اطمینان پیدا نمایید. تمام موارد فوق را باید با دقت بررسی نمایید تا از سالم بودن این موارد نیز اطمینان حاصل نمایید و نیز تمام تست های مربوط به رنگ و بدنه خودرو را بر روی بدنه نیز به انجام رسانید.
وقتی بر روی صندلی راننده ی خودرو نشسته ایم، نباید نقطه یا نقاط نا متعارفی را احساس نمود و سختی را پشت خود احساس نمایید، صندلی خودرو باید کاملا روی فرم باشد (در اصطلاح قری نداشته باشد و اسکلت آن سالم باشد)، در صورت چرم بودن روکش صندلی باید توجه داشته باشیم که صندلی خالی از هرگونه پارگی, پوسیدگی, ساییدگی و یا چروک خوردگی و سوراخ شدگی باشد، همچنین دقت کنیم که کناره های صندلی چروک نباشد و تا خوردگی نداشته باشد، صندلی به هیچ عنوان نباید لقی داشته باشد و در صورت برقی بودن صندلی، در هنگام تنظیم، تغییر حالت آن باید یکنواخت باشد و سرعت آن کم و زیاد نشود، در صورتی که خودرو مجهز به مموری صندلی، گرمکن و سرد کن بود باید این قابلیت را در حالات مختلف تست کنیم و همچنین در صورت وجود مانیتور های سرنشینان عقب از سلامت آنها مطمئن شویم.
بررسی طول عمر خودرو، از دیگر پارامترهایی است که در حین خرید خودروی دست دوم باید مدنظر قرار داد. بدین منظور، با دقت صفحه کیلومتر خودرو را چک کنید. آن چه که در این جا حائز اهمیت است، در یک خط بودن شماره های شمارنده کیلومتر است. اگر در یک خط نبودند، مطمئناً یا با اشکال فنی روبرو بوده اند یا توسط اشخاص دستکاری شده اند. این موضوع را نیز بررسی کنید که آیا میزان کارکرد ماشین با شرایط ظاهری آن هم خوانی دارد یا خیر. به طور مثال، خوردگی کاور لاستیکی پدال ترمز یا کلاچ و کهنگی سردنده یا فرمان، ازبین رفتن عاج تایر، همگی نشان دهنده کارکرد بیش از حد ماشین هستند. درصورتی که با وجود کارکرد کم خودرو، شرایط ظاهری آن خوب است، این اطمینان را از فروشنده بگیرید که خودرو به مدت طولانی بدون استفاده نبوده است. در غیر این صورت، احتمال وجود اشکالات موتوری در خودرو دور از انتظار نیست.

طراحی سایت از   ahwazsite.ir